Michael Solomon Kokulu Pazarlamayı şöyle açıklıyor; " Çoğu ortamda bizim görmediğimiz unsurlar,davranışlarımızı, kimi zaman kurnazca yollarla etkilerler. Örneğin bazı satıcılar ortamın kokusuyla oynayarak istedikleri etkiyi yaratabileceklerinin farkına varmış durumda. Bu yüzden emlakçılar, evimizi alıcılara göstermeden hemen önce mutfağımızda mis gibi kokacak bir pasta pişirmemizi öneriyor. Hatta bir araştırma, Las Vegas’taki bir kumarhaneye uyarıcı özellikte kokular sıkıldığında, müşterilerin oyun makinelerine attığı para miktarının arttığını ortaya koydu."
Bugün Reveries'de Aromatik Bowling topları diye ilginç bir yazı okudum. Bu bowling toplarının muz, üzüm, çikolata gibi farklı kokularda satılıyor. Hiç bowling topu almadım ama insanlar bowling topu alırken ona dokunmaktan, koklamakdan ve sahiplenmekten hoşlanırlarmış. Bir de psikolojik de olsa insanların performansını arttırdığı söyleniyor.
Koku bir çok ürünü farklılaştırmak için iyi bir başlangıç noktası olabilir. Bir çok ürün fikri kokuyu gidermek (sigara kokusu, ayak kokusu...) veya iyi koku sağlamak (parfum, bulaşık makinesi kokusu...) üzerinedir. Ayrıca mağaza atmosferi yaratmak ve şirket imajını pekiştirmek için de kokular çok etkili olabilir. Bir çok reklamın temel noktasının koku olduğunu da hatırlayalım. Eski filmlerde sevgililerin birbirine yazdıkları mektuplara parfum sıkarak aşklarını anlatması kültürümüzün bir parçası. Bazen de tersine kokusuzluk fark yaratabilir.
Bugun bir arkadaşımın Zippo çakmağı üzerine uzun uzun konuştuk. Aslında, Zippo'nun en çok kapağı açıp kapatırken çıkardığı sesi sevdiğini öğrendim. Harley Davidson'da motor sesiyle farklılaşmamış mıydı? Acaba "ses" gibi "koku" ile de farklılaşabilecek (efsaneleşebilecek) ürünler olamaz mı? Bildiğiniz örnekler varsa burada paylaşırmızınız...
Michael Solomon, Tüketici Krallığının Fethi, Mediacat yayınları p 245