Pazartesi, Mart 06, 2006

Seth Godin Konferansı

Seth Godin'in Google'da yaptığı 48 dakikalık konuşma buradan izlenebiliyor. Seth'i seviyorum, çünkü kendisi sadece bir guru değil, aynı zamanda inandığı değerleri birebir yaşayarak ve girişimlerinde kullanarak savunduğu değerlerin doğrulugunu kanıtlıyor. Ayrıca Google Video'dan pazarlama ile ilgili daha başka bir çok videoya ulaşmak mümkün. Tüm bunların temelinde şunu düşünebilir miyiz? Insanlar itunes'dan youtube'dan ve GoogleVideo'dan kendi ilgi alanlarındaki videoları izleyebiliyor. Herkese herşey sunmaya çalışan mass medya ve biz mass pazarlamacılar geleceğin bugünden farklı olacağına kendimizi alıştırmalı mıyız?

Çarşamba, Mart 01, 2006

Asık Musteriler Yaratmak

AltiustuTasarim'dan Mehmet, aşık müşteri kazanmak konusunda harika bir yazı yazmış. Yazıya buradan ulaşabilirsiniz. Mehmet'in yazısına bende yorum olarak üç mini araç ekledim. 1. Kullanıcıların ürünün kendisini şekillendirmesini teşvik edelim. Örneğin, CoolHunting'de ki ana banner her hafta farklı bir tasarımcı tarafından yapılmaktadır. Ya da flickr ana sayfasındaki resim flickr kullanıcılarının en çok beğendiği resimlerden seçilir. 2. Kullanıcılar için statu sembolleri yaratın. Sizin sitenizde ya da markanız üzerinde neleri teşvik etmek kullanıcıları daha aşık yapacaktır. Bunun cevabı bir forum için kaliteli paylaşımlardır. Kaliteli paylaşım yapanlara "Altın üye listesi" gibi bir sanal statu sembolu eklemek kullanıcılarda tutarlılık yaratır. Kendimden ornetk vereyim, o kadar yogun olmama ragmen bir forumda sürekli birseyler paylasıyorum. Cünkü forumun altın üye listesindeyim. 3. Kullanıcılar için kimlik yaratın. Bu sembolik bir şey olabilir. Ancak emin olun aşık müşteri yaratmada çok faydalı olacaktır. Örneğin Etsy'de satış yapan tüm tasarımcıları kendi Etsy markalı kartvizitlerini bastırmalarını teşvik ediyor. Flickr'da ki bir araç size Flickr fotografçı kimliği yapmanıza izin veriyor.

Windows live Local

Windows'un yeni Live Local servisinde, sokakları yürüme bakış açısıyla ve sanki arabadaymışsınız gibi dolaşabiliyorsunuz. Bunun gibi yeni uygulamalar beklentilerimizi etkiliyor ve pazarlama için yeni fırsatları içeriyor. Turizmin geleceği demek için çok erken:) ama takip edilmeli.

Bir filozofun dediği gibi, atomların yerini bitler alıyor.

Salı, Şubat 28, 2006

Taşınıyoruz

Avustuya'da ki Chrysler otomobil bayisinin taşınmasını ajansı BBDO, tüm binayı posta kolisi gibi kaplayarak vermiş.

Türk insanının yarattığı son meslek: Kiralık Kalecilik

Futbolu hepimiz seviyoruz. Özellikle gol atmak, atak yapmak... Zaman zaman halı saha maçları yaparız. Ama kimse kaleye geçmek istemiyor. Zaten zamanı zor ayarlayıp halı saha maçı yapıyorken koşmak ve şut atmak varken neden kaleye geçelim ki? İşte bu noktada yaratıcı Türk insanının yarattığı en son meslek ortaya çıkıyor. "Kiralık kalecilik". Saatliğine 10-20 milyon ödeyerek kendinize bir kalecei kiralayabiliyorsunuz. Hem ekibiniz maçtan daha çok zevk alıyor, hem de kaleci nispeten daha profesyonel olduğu için daha az gol yiyorsunuz. Kiralık kalecileri neredeyse tüm halısahalarda bulabiliyorsunuz. Bu ilginç meslek şimdiden bir çok gazeteye konu olmuş. Kendime not: Beş dakikalık insanları dinlemek beş saatlik internette araştırma yapmaktan daha iyi olabiliyor

Pazartesi, Şubat 27, 2006

ProductArt: Markaya otantiklik katmak

Ürün ne kadar muhteşem olursa olsun, gençlere ulaşmak için ürün tek başına yetersiz kalabiliyor. Çünkü bizler herşeyin imitasyonuna çok kolaylıkla ulaşabiliyoruz. Ürünün kendisi bir statu sembolu olmaktan uzaklaşıyor. Otantiklik arayışımız fazla. Markanın, insanların bu arayışını tatmin etmek için artistlerle işbirliğine giderek veya müşterilerin ürünü şekillendirmesine izin vermesine kendimce ProductArt diyorum. ProductArt trendinin bir örneğine JoshSpears'da rastladım. Mazda'nın genç pazara ulaşmak için gençlerin gözünde cool marka olan Quicksilver ile işbirliği yapmış. 10 tane yeni model Mazda'yı Quicksiver tasarımcıları kendi çizgilerince boyamışlar. Şimdilik sadece sergileniyor ama açık arttırma ile satma planları varmış. Sergilenen modelleri buradan görebilirsiniz. ilgili Yazılar Sony-vaio yazdıklarımı özetleyen kampanya

Cuma, Şubat 24, 2006

Renault "Boy Gösterisi"

Trafo'nun Renault Megane CC'yi sergileme alanı bayağı bir ilgi görmüştü. Çalışmanın görsellerini buldum ve paylaşmak istedim. Diğer resimler ve videolar burada For English: openspace.adverblog

Yeni Rakı Fasıl Ekibi

Yeni Rakı fasıl ekibi, üstü açık klasik bir otomobilden oluşan araçla istanbul'u dolaşıyor. Ekip, Ahırkapı Roman orkestrası üyelerinden oluşuyor. Alışveriş yapan veya gece eğlenen insanlara müzikleriyle ve sempatiklikleriyle renk katıyor. Çalışmanın markayla çok uyumlu olduğu ve rakının otatntikliğiyle uyumlu oldugunu düşünüyorum

Merhaba Kredi Kartı Sifrem 222222

Internette hileli yollardan mail isteyenlere bilgilerini vermenin ne kadar tehlikeli oldugunu dramatize etmek için bu stickerslar kullanılmıs. Bu stickerslarda "Merhaba benim kredi kartı şifrem..." ya da "Merhaba kredi kartı numaram..." yazıyor. Gerçek dünyada bu şekilde dolaşmak ne kadar tehlikeli ise internette de kim olursa olsun birilerine kredi kartı şifreni vermek o kadar tehlikeli mesajı çok carpıcı bir sekilde veriliyor Ajans: Leo Burnett Toronto

Perşembe, Şubat 23, 2006

Sık Kullandıklarım 1

Pxn8 sık sık kullandıgın resim editleme sitesi. Kesmek istediğim veya yeniden boyutlamak istediğim resimleri siteye upload edip kolayca editleyebiliyorum. Mayomi ise zihinharitalarını kullanarak yeni fikirler geliştirmek güzel bir site. Kendi beyin haritanızı çizebilir, kaydedebilir ve arkadaşlarınızla paylaşabilirsiniz. Başta kullanmak biraz zor gelse de denemizi tavsiye ederim.

Kamp06 kayıtları basladı

Kamp06, Koc Universitesinin üniversite öğrencilerine yönelik düzenlediği 4 günlük pazarlama kampıdır. Türkiye'nin dört bir yanından pazarlamaya ilgi duyan gençler seçiliyor. Kampın içeriği ve kampta yaşanan arkadaşlık ortamı çok iyi. geçen sene ben katılmıştım ve marketallica'yı takip eden tüm üniversite öğrencilerinin başvurmasını tavsiye ederim. Kampın bir de blogu var. Ayrıntılı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

Hayatı tüm çıplaklığıyla insanlara sunmak

McCann Erickson (Mumbai), televizyon kanalı NDTV'nin "hayatı tüm çıplaklığıyla size getirir" mesajını trenlerin pencerelerine NDTV ekranı ile çerçeveyerek veriyor. Mesaj reklamın kendisi. (via sandeepmakam)

Salı, Şubat 21, 2006

Kızarkadasiminarkadasi en başarılı interaktif olma yolunda

Gillette M3power için litespell tarafından hazırlanan kizarkadasiminarkadasi advergames'i ülkemizdeki en başarılı interaktif kampanya olma yolunda. Bu oyun kız arkadaşına çaktırmadan, kız arkadaşının arkadaşını gözlerinle baştan çıkarmaya dayalı bir oyun. Yarışma üç aşamadan oluşuyor. Bir sonraki aşamaya geçmek için arkadaşınızı yarışmaya davet etmeniz gerekiyor. Arkadaşınız yarışmaya kayıt yaptırdıktan sonra diğer aşamaları oynamak için hakkınız oluyor. Bu basit mekanizma da yarışmanın virütikliğini arttırıyor. Advergames'ler de sorun oyun çok güzel olsa da, oyunun markayla ilişkisinin zayıf olması ve markaya bir şey katmamasıdır. Kişisel olarak oyunun markaya büyük katkısı olacağına inanıyorum. Oyunun kendisine çektiği genç erkek nufus Gillette'in ulaşmak istediği kesim. Ve, kızları tavlamak ise Gillette'in genel olarak vermek istediği mesaja tam uyuyor. Alexa'ya göre site şimdiden günlük 350.000 hit almay başlamış. Bu kampanya, en başarılı interaktif kampanya olma yolunda ilerliyor For English: OpenSpace.Adverblog

Cuma, Şubat 17, 2006

Pazarlama Sektöre Blogları keşfett

TekelBirası ve ajansı Trafo Eylul ayından beri blogları bir öncü olarak kullanıyor. Hazırladıkları "o bazılarının seçimi" ikonunu e-vs, cemshid gibi birçok bloglara yerleştirmişler. Bu ikon ile tekelbirası zincirindeki diğer aynı yaşamtarzını yansıtan blogları bribirine bağlamışlar. Bira gibi sosyal ortamlarda tüketilen içecekleri kimin favorisi olduğu, marka imajı için çok önemlidir. Bu ikon ile trendsetter olan blog yazarları, okuyucularına kendi seçimlerinin Tekel birası olduğunu söylüyor. Girişimi iyi niyetli ve başarılı olarak değerlendiriyorum. Bundan sonraki uygulamalarda blog yazarının kendisini ifade etmesini sağlayacak ve okuyucusuna da fayda sunacak uygulamalar görmek isterim. ilgili trendler Blog zincirleri Yeni bir pazarlama iletişim aracı: Coolhunter

Çarşamba, Şubat 15, 2006

Publicons: Kisiligi markayla ifade etmek

İlkokuldan beri bana, ilkizlenimin karşımızdaki hakkında gerçeği yansıtmayacağı öğretiliyor. İlkizlenimin beni çok kısıtlayacağı öğretiliyor. İlkizlenimin online dünyadaki halini düşünmek bile korkutucu. Online dünyada insanlar karşısındaki insanı tanıması için çok az araç vardır. Sohbet odalarında belki kullandığın nick(isim) veya avatar (profil resmin) ile insanlar seni değerlendirebiliyor veya sen kendini ifade edebiliyorsun. İşte markalar, insanların burada yardımına koşmalı ve insanların kendisini markalarla ifade etmesini sağlamalı. Bunun aracı olarak user-bars'ları daha önce tanıtmıştım. Farklı bir uygulamayı da geçenlerde keşfettim. Publicons, insanların kendi icon-demetlerini hazırlayıp, bunları kendilerini ifade etmelerini sağlayan bir site. Deneyin kendinizi markalarla ifade edin. Bunu forumlarda veya kişisel sayfasnızda kullanın. İnsanlar sizin kim olduğunuzu kullandığınız markalarla anlasınlar. Uzun vadede markaların bunlara çokca ihtiyaç duyacağını düşünüyorum. İşte ben buyum:) ilgili trendler Genç dünyasındaki son trend: user-bar Avatara Reklam Yerleştirmek IMvironments BabyPictures markayı nasıl güçlendirir

Kurutemizleme Mecrası

Bir mecranın gücü, hedef kitlenin ayırt edilebilirliği ile artıyor. Hedef kitle ayırt edilebildiği zaman herkese uyan değil, belli beklentilere özel iletişim kurma şansımız artıyor. Kurutemizlemecilerin müşterileri de genelde çalışan, şehirli ve gelir seviyesi normalin üstünde olan kişilerdir. Hedef kitlenin bu şekilde tanımlanması kururtemizlemecileri yeni bir reklam mecrası için aday yapıyor. BMW Kanada'da kurutemizleme askılarına reklam yerleştirdi. Reklamlarda " Güzel kıyafet, bununla BMW iyi giderdi" tarzı ilgili mesajlar veriliyor. Bu şekilde ilgili ve yaratıcı kullanımda mecranın etkinliğinin fazla olduğuna inanıyorum.

Pazartesi, Şubat 13, 2006

Futbol Burunlu Uçaklar

Lufthansa, Almanya'da yapılacak Dünya kupasının resmi sponsorlarından biridir. Markasıyla futbol arasındaki bağı kuvvetlendirmek için 40 tane uçağın burnunu siyah-beyaz futbol topu şeklinde boyuyor. Google logosunun farklı etkinlikler için nasıl süslediğini düşünün. Bir de Lufthansa uçaklarının burnunu futbol şampiyonasına nasıl adapte ettiğini. Google'ın online dünyada yaptığını bizler offline dünyaya taşımak için nasıl yeni yollar bulabiliriz? Bir diğer fırsatta otobüsler gibi uçaklara da reklam giydirmek. Almanya'da T-mobile GermanWings uçaklarına kendi reklamını giydirerek bu mecranın kapısını açtı. Deneyim, seyahat, macera gibi duyguların sahibi markalar için kesinlikle çok etkili bir mecra olacaktır (via celluar-news)

Impossible is nothing

Arjantin'de Adidas'ın global sloganı olan "impossible is nothing" mesajını iletmek için denedikleri etkileyici bir gerilla çalışma. Alışveriş merkezinin parklarında olan arabaların aynalarına şeffaf bir koşan atlet stickersı yapıştırılıyor. ilgili trend: Gerilla Arabalar

Cuma, Şubat 10, 2006

Ben Buradayım

Frappr, kendi grubunuz için bir harita yapabileceğiniz eğlenceli bir sitedir. Site Google Map altyapısı kullanılarak yapılmış. Frappr'da bir çok grup var. Örneğin, frappr’daki siyahbeyaz grubu tüm beşiktaşlıları kendilerini haritaya eklemeye davet eden bir grup. Böylece dünyada ne kadarız görelim diyor. Bir beşiktaşlı neden bu gruba girmek ister? Ben buradayım demek için, bütünün bir parçasıyım diyebilmek için, benim gibi düşünenler dünyanın nerelerinde olduğunu görebilmek için... Tüm bu duygular bazı markaların müşterilerine yaşatmak istediği deneyimlerin (hisler) bir parçası da olabilir. Frappr gibi bir altyapı kullanarak insanlara bu deneyimler yaşatılabilir. Şimdiden marka temelli bir çok grup var. Ancak bu gruplar insanların markadan bağımsız yaptıkları mini girişimler. Örneğin, dünyadaki tüm ipod sahipleri kendinizi bu haritada işaretleyebilir. Veya tüm Vespa sahipleri kendi Vespa modelini seçerek kendilerini vespaonline haritasında işaretleyebiliyor. Seyahat, macera gibi duyguların sahibi bir marka (Land Rover...) Land Rover nereleri gördü konseptli bir harita oluşturabilir. Bu haritada en zorlu doğa şartlarında fotograflanmış Land Rover'lar bu haritaya yerleştirilebilir. Müşteriler aktif olarak grupta kendi fotograflarını paylaşırlar. Böylece "Land Rover en zorlu doğa şartlarında" resmi müşterilerle beraber tamamlanmış olur. Google Map'in Türkiye için daha net görüntüler vermeye başlaması veya markalarımızın daha da globalleşmesiyle bu tarz yeni konseptleri ülkemizde de göreceğiz.

Salı, Şubat 07, 2006

Widgetlar: Pazarlama için yeni araç

Widgetslar (Konfabulator) masaüstünüze yerleştireceğiniz mini programcıklardır. Widgetsların binlerce çeşidi var. İsterseniz masaüstünüze alarmlı saat yerleştirin, isterseniz hesap makinesi veya mini bir oyun. Bu çeşitler kendi başına yoğun bir bilgisayar kullanıcısı olan benim için yeterince heyecan verici. Pazarlamacıların kendilerini keşfetmelerini bekliyor. Widgetslarla markayla ilgili içerik sürekli insanlar kendileri istediği için masaüstlerinde yer alabilir. Düşen cevap oranlarına karşı güçlü bir alternatif olabilir. Yukarıda örnek olarak aldığım widget ile masaüstünüzden 40 kadar şehirde farklı araba kiralama şirketlerinden fiyat karşılaştırması yapabileceğiniz bir widget. Sık seyahat edenler için çok faydalı olacaktır. Diğer markalarda bu widgetlar gibi içerik yaratabilir ve müşterilerle direkt iletişim kurmak için fırsat yakalayabilir ilgili yazılar EDunya: Ekmeği Marketten mi Alalım Fırından mı?